Jesteś w:
Motyw Boga
• „Siódma Pieczęć”, reż. Ingmar Bergman - wracający z wyprawy krzyżowej szwedzki rycerz Antonius Block napotyka nad brzegiem morza Śmierć. Ponieważ nie chce umierać, wyzywa ją na pojedynek szachowy o jego życie. Śmierć, zapalony gracz, przystaje na taką propozycję. Od tej pory Block będzie zmagał się nie tylko z stosującym nikczemne zasady przeciwnikiem, ale i milczeniem Boga. Będzie to dla niego o tyle trudne, iż podczas wędrówki ze swym giermkiem, cynicznym prelibertynem J�nsem, non-stop będzie napotykał znaki świadczące albo o nieobecności Boga, albo wręcz o Jego nieistnieniu. A najwięcej problemów sprawia fakt, iż powody do takiego przekonania dają przede wszystkim ludzie mieniący się Jego sługami.
• „Trzeci cud”, reż. Agnieszka Holland - w podmiejskim klasztorze płacze posąg. Płynące, krwawe łzy mają podobno cudowną uzdrawiającą moc. Cud wywołała Helen O`Regan, głęboko wierząca kobieta, która w klasztorze spędzała ostatnie chwile swojego życia. Miejscowy ksiądz nalega, aby otworzyć beatyfikujący ją proces. Ksiądz Frank Shore - znany „zabójca cudów” ma zdecydować, czy istnieją realne powody, dla których ta kobieta ma zostać świętą. Zmagać się będzie z wątpliwościami, ale i swoimi uczuciami wobec Boga oraz córki potencjalnej świętej, Roxanne.
A. Różne obrazy Boga w literaturze i sztuce. Prześledź problem na podstawie wybranego materiału literackiego.
Przykład wstępu:
Od najdawniejszych czasów ludzkość dąży do kontaktu z Bogiem, pragnie zgłębić boskie tajemnice, pragnie być jak najbliżej swego Stwórcy. Człowiek chce ogarnąć wszystko rozumem i nie zdaje sobie sprawy z tego, że jest to niemożliwe. Bóg ciągle stanowi dla nas tajemnice. Wizerunki te zmieniały się na przestrzeni okresu rozwoju cywilizacji. Według katechizmu Kościoła katolickiego: „Bóg jest pełnią Bytu i wszelkiej doskonałości, bez początku i bez końca. Podczas, gdy wszystkie inne stworzenia otrzymały od Niego to wszystko, czym są i posiadają.”
Bóg, którego na różne sposoby próbujemy sobie wyobrazić, stoi w centrum świata nadprzyrodzonego. Jak bardzo żywotny jest problem istnienia Bytu Najwyższego i Jego cech, pokazują nam rozwijające się do dzisiejszego dnia różnorodne kierunki religijne, filozoficzne. Zainteresowanie obrazem Stwórcy ilustrują również wizje literackie, artystyczne, muzyczne, które od starożytności do dziś inspirują wyobraźnie ludzką. W literaturze odnajdujemy obraz Boga-Stwórcy i miłosiernego ojca oraz motyw buntu wobec potężnego Pana, który nie zwraca uwagi na cierpienia ludzi. Występuje także topos buntu przeciwko Bogu niesprawiedliwemu i bezlitosnemu wobec ludzi oraz całkowicie do niego przeciwstawny archetyp Boga - przyjaciela. Spotkać możemy Boga bezsilnego wobec mocy szatana.
B. Porównaj literackie modele postaw człowieka wobec Boga, opierając się na analizie wybranych przykładów.
Przykład wstępu:
Najważniejszym źródłem wiedzy o postawach człowieka wobec Boga jest Biblia – święta księga judaizmu i chrześcijaństwa. Według Księgi Rodzaju Bóg tworzy świat, powołuje istoty żywe, z których najważniejszą jest człowiek. Stwarza go słowem na swój obraz i podobieństwo, czyli przelewa na niego cząstkę swej boskości. Daje mu władzę panowania nad światem ziemskim i przekształca go. Pierwszy człowiek jest dobry, nie skażony złem, Bóg kocha go, otaczając swą opieką i obdarzając wszelkim dobrodziejstwem. Grzech pierworodny diametralnie zmienia te relacje. Odtąd będą one układały się bardzo różnie, czego dowodzą kolejne księgi biblijne. Zagadnienie związków Boga z człowiekiem od zawsze nurtowało twórców literatury. Analizują oni zarówno złożoną i nieodgadnioną istotę Stwórcy, jak i skomplikowaną naturę stworzonego przezeń człowieka. Na przestrzeni kolejnych epok autorzy mniej lub bardziej świadomie sięgają do archetypów biblijnych, pokazują Boga – sędziego lub Boga miłosiernego, człowieka zdolnego do największej miłości, ale też i nienawiści do Stwórcy. W swej prezentacji postaram się przedstawić te zróżnicowane postawy człowieka wobec Boga, widoczne w literaturze różnych epok. Analizując poszczególne postawy wobec Boga, wskazywać będę ich biblijne pierwowzory.
Najważniejszym elementem zakończenia są wnioski nawiązujące do postawionej tezy. Jest ono także podsumowaniem całej pracy. Warto postarać się, by zakończenie nie zamykało i nie wyczerpywało danego tematu, a ukazywało inne możliwości interpretacji, dalsze kierunki poszukiwań.
A. Różne obrazy Boga w literaturze i sztuce. Prześledź problem na podstawie wybranego materiału literackiego.
Przykład zakończenia:
Każda osoba inaczej odbiera Boga i ma do niego swój indywidualny stosunek. Od wielkiej miłości i zachwytu po bunt i bluźnierstwo. Każdy człowiek ma różne doświadczenie postrzegania Boga i wciągu życia ten stosunek ulega ciągłym zmianom, zależy od wieku, doświadczeń życiowych, kulturowych, tradycji, wpływu cywilizacji i prądów filozoficznych. Zależy też od tego jaką religie wyznaje. Wszyscy ludzie na swoje potrzeby budują obraz Stwórcy lub korzystają z wizerunków zaproponowanych przez artystów pochodzących z różnych epok literackich. Kolejne z nich pełniły odmienną funkcję ideową – chwaliły Boga, opisując jego dobro, wielkość i majestat lub były głosem w dyskusji o istotę i naturę boskości. Dopóki istniejemy podobne utwory będą się wciąż pojawiać.
B. Porównaj literackie modele postaw człowieka wobec Boga, opierając się na analizie wybranych przykładów.
strona: - 1 - - 2 - - 3 - - 4 - - 5 - - 6 - - 7 - - 8 - - 9 - - 10 - - 11 -
Motyw Boga
Autor: Karolina Marlęga Serwis chroniony prawem autorskim• „Siódma Pieczęć”, reż. Ingmar Bergman - wracający z wyprawy krzyżowej szwedzki rycerz Antonius Block napotyka nad brzegiem morza Śmierć. Ponieważ nie chce umierać, wyzywa ją na pojedynek szachowy o jego życie. Śmierć, zapalony gracz, przystaje na taką propozycję. Od tej pory Block będzie zmagał się nie tylko z stosującym nikczemne zasady przeciwnikiem, ale i milczeniem Boga. Będzie to dla niego o tyle trudne, iż podczas wędrówki ze swym giermkiem, cynicznym prelibertynem J�nsem, non-stop będzie napotykał znaki świadczące albo o nieobecności Boga, albo wręcz o Jego nieistnieniu. A najwięcej problemów sprawia fakt, iż powody do takiego przekonania dają przede wszystkim ludzie mieniący się Jego sługami.
• „Trzeci cud”, reż. Agnieszka Holland - w podmiejskim klasztorze płacze posąg. Płynące, krwawe łzy mają podobno cudowną uzdrawiającą moc. Cud wywołała Helen O`Regan, głęboko wierząca kobieta, która w klasztorze spędzała ostatnie chwile swojego życia. Miejscowy ksiądz nalega, aby otworzyć beatyfikujący ją proces. Ksiądz Frank Shore - znany „zabójca cudów” ma zdecydować, czy istnieją realne powody, dla których ta kobieta ma zostać świętą. Zmagać się będzie z wątpliwościami, ale i swoimi uczuciami wobec Boga oraz córki potencjalnej świętej, Roxanne.
Motyw Boga - propozycje wstępów
A. Różne obrazy Boga w literaturze i sztuce. Prześledź problem na podstawie wybranego materiału literackiego.
Przykład wstępu:
Od najdawniejszych czasów ludzkość dąży do kontaktu z Bogiem, pragnie zgłębić boskie tajemnice, pragnie być jak najbliżej swego Stwórcy. Człowiek chce ogarnąć wszystko rozumem i nie zdaje sobie sprawy z tego, że jest to niemożliwe. Bóg ciągle stanowi dla nas tajemnice. Wizerunki te zmieniały się na przestrzeni okresu rozwoju cywilizacji. Według katechizmu Kościoła katolickiego: „Bóg jest pełnią Bytu i wszelkiej doskonałości, bez początku i bez końca. Podczas, gdy wszystkie inne stworzenia otrzymały od Niego to wszystko, czym są i posiadają.”
Bóg, którego na różne sposoby próbujemy sobie wyobrazić, stoi w centrum świata nadprzyrodzonego. Jak bardzo żywotny jest problem istnienia Bytu Najwyższego i Jego cech, pokazują nam rozwijające się do dzisiejszego dnia różnorodne kierunki religijne, filozoficzne. Zainteresowanie obrazem Stwórcy ilustrują również wizje literackie, artystyczne, muzyczne, które od starożytności do dziś inspirują wyobraźnie ludzką. W literaturze odnajdujemy obraz Boga-Stwórcy i miłosiernego ojca oraz motyw buntu wobec potężnego Pana, który nie zwraca uwagi na cierpienia ludzi. Występuje także topos buntu przeciwko Bogu niesprawiedliwemu i bezlitosnemu wobec ludzi oraz całkowicie do niego przeciwstawny archetyp Boga - przyjaciela. Spotkać możemy Boga bezsilnego wobec mocy szatana.
B. Porównaj literackie modele postaw człowieka wobec Boga, opierając się na analizie wybranych przykładów.
Przykład wstępu:
Najważniejszym źródłem wiedzy o postawach człowieka wobec Boga jest Biblia – święta księga judaizmu i chrześcijaństwa. Według Księgi Rodzaju Bóg tworzy świat, powołuje istoty żywe, z których najważniejszą jest człowiek. Stwarza go słowem na swój obraz i podobieństwo, czyli przelewa na niego cząstkę swej boskości. Daje mu władzę panowania nad światem ziemskim i przekształca go. Pierwszy człowiek jest dobry, nie skażony złem, Bóg kocha go, otaczając swą opieką i obdarzając wszelkim dobrodziejstwem. Grzech pierworodny diametralnie zmienia te relacje. Odtąd będą one układały się bardzo różnie, czego dowodzą kolejne księgi biblijne. Zagadnienie związków Boga z człowiekiem od zawsze nurtowało twórców literatury. Analizują oni zarówno złożoną i nieodgadnioną istotę Stwórcy, jak i skomplikowaną naturę stworzonego przezeń człowieka. Na przestrzeni kolejnych epok autorzy mniej lub bardziej świadomie sięgają do archetypów biblijnych, pokazują Boga – sędziego lub Boga miłosiernego, człowieka zdolnego do największej miłości, ale też i nienawiści do Stwórcy. W swej prezentacji postaram się przedstawić te zróżnicowane postawy człowieka wobec Boga, widoczne w literaturze różnych epok. Analizując poszczególne postawy wobec Boga, wskazywać będę ich biblijne pierwowzory.
Motyw Boga - propozycje zakończeń
Najważniejszym elementem zakończenia są wnioski nawiązujące do postawionej tezy. Jest ono także podsumowaniem całej pracy. Warto postarać się, by zakończenie nie zamykało i nie wyczerpywało danego tematu, a ukazywało inne możliwości interpretacji, dalsze kierunki poszukiwań.
A. Różne obrazy Boga w literaturze i sztuce. Prześledź problem na podstawie wybranego materiału literackiego.
Przykład zakończenia:
Każda osoba inaczej odbiera Boga i ma do niego swój indywidualny stosunek. Od wielkiej miłości i zachwytu po bunt i bluźnierstwo. Każdy człowiek ma różne doświadczenie postrzegania Boga i wciągu życia ten stosunek ulega ciągłym zmianom, zależy od wieku, doświadczeń życiowych, kulturowych, tradycji, wpływu cywilizacji i prądów filozoficznych. Zależy też od tego jaką religie wyznaje. Wszyscy ludzie na swoje potrzeby budują obraz Stwórcy lub korzystają z wizerunków zaproponowanych przez artystów pochodzących z różnych epok literackich. Kolejne z nich pełniły odmienną funkcję ideową – chwaliły Boga, opisując jego dobro, wielkość i majestat lub były głosem w dyskusji o istotę i naturę boskości. Dopóki istniejemy podobne utwory będą się wciąż pojawiać.
B. Porównaj literackie modele postaw człowieka wobec Boga, opierając się na analizie wybranych przykładów.
strona: - 1 - - 2 - - 3 - - 4 - - 5 - - 6 - - 7 - - 8 - - 9 - - 10 - - 11 -