Jesteś w:
Zbrodnia i kara
Również czas akcji jest ściśle i precyzyjnie określony. Wiemy, iż jest lato, upalny lipiec. Czas tam płynie wolno, podobnie jest to opisane w powieści – akcja przyśpiesza jedynie podczas planowania zbrodni, jej popełniania. Dłużą się okresy chorobowego snu bohatera. Rodion czasem cofa się również w czasie, np. w czasie snu, kiedy to przypomina sobie katowanie konia i okres swojego dzieciństwa. Można stwierdzić, iż Dostojewski kreuje czas w zależności od potrzeb akcji – przyśpiesza go lub spowalnia. Końcowy Epilog, w którym widzimy bohatera w więzieniu, jest tylko małym wycinkiem jego pobytu na tym zesłaniu, co jest także zabiegiem autora na czasie akcji. Odpowiednio ukształtowany czas wzmacnia lub osłabia akcję, kreuje jej przebieg i intensywność.
strona: - 1 - - 2 -
Miejsce i czas akcji – wizja Petersburga w powieści
Autor: Karolina Marlęga Serwis chroniony prawem autorskimRównież czas akcji jest ściśle i precyzyjnie określony. Wiemy, iż jest lato, upalny lipiec. Czas tam płynie wolno, podobnie jest to opisane w powieści – akcja przyśpiesza jedynie podczas planowania zbrodni, jej popełniania. Dłużą się okresy chorobowego snu bohatera. Rodion czasem cofa się również w czasie, np. w czasie snu, kiedy to przypomina sobie katowanie konia i okres swojego dzieciństwa. Można stwierdzić, iż Dostojewski kreuje czas w zależności od potrzeb akcji – przyśpiesza go lub spowalnia. Końcowy Epilog, w którym widzimy bohatera w więzieniu, jest tylko małym wycinkiem jego pobytu na tym zesłaniu, co jest także zabiegiem autora na czasie akcji. Odpowiednio ukształtowany czas wzmacnia lub osłabia akcję, kreuje jej przebieg i intensywność.
strona: - 1 - - 2 -