Jesteś w: Cierpienia młodego Wertera

„Cierpienia młodego Wertera” – opracowanie, problematyka

Autor: Karolina Marlęga     Serwis chroniony prawem autorskim



Jest więc powieść Goethego traktatem o uczuciach i analizą „bólu istnienia”, jednak silnie osadzoną w ówczesnych niemieckich realiach, odwołującą się do codzienności i przemian ideologicznych. Nic dziwnego, że zyskała sobie wielu czytelników zarówno w Niemczech, jak i w Europie, a także wpłynęła na kształt romantycznej epoki.

Problematyka społeczna w „Cierpieniach młodego Wertera”


Oprócz głównego motywu miłości Wertera do Lotty i jej tragicznego końca utwór Goethego porusza także kwestie społeczne. Jest o nich głównie mowa we fragmentach poświęconych karierze Wertera po wyjeździe z Wahlheim.

Mimo iż bohater kwestionuje wszelkie systemy etyczne, estetyczne i cywilizacyjne w ocenie społeczeństwa wydaje się być umiarkowany. Mówi: „najbardziej drażnią mnie fatalne zapatrywania na mieszczaństwo i różnice stanowe”. Ten mieszczanin z pochodzenia bulwersuje się, gdy zostaje wyproszony na życzenie gości z towarzystwa na spotkaniu u hrabiego C. Jednak krytyka odnosi się jedynie do jego stanu, gdyż zdaje sobie sprawę, że „różnice, dzielące poszczególne stany, są potrzebne”. Potwierdzają to jego słowa: „wiem, że nie jesteśmy równi, i równymi być nie możemy”. Z tego wynika wniosek, że Werter protestuje przeciwko przywilejom, jeśli ograniczają jego indywidualność.

Mimo to w utworze odnajdujemy krytykę wyniosłości, pychy i dumy arystokracji. Te cechy najdobitniej odczuwa Werter, gdy zmuszony jest opuścić spotkanie ludzi z wyższych sfer u przyjaciela – hrabiego C. Dowiaduje się od panny von B., że jej ciotka także była w gronie osób, którym jego towarzystwo nie odpowiadało, ponadto nie życzy sobie dalszych spotkań swej wychowanicy z Werterem. Mimo to Werter także odnosi się do ludzi prostych z wyższością, stara się jednak tego nie okazywać. Rozmawia z nimi, a szczególny stosunek ma do dzieci. Jest hojny, pomaga im, potrzebującym daje jałmużnę. Stosunek Wertera do swego miejsca w społeczeństwie jest więc niekonsekwentny – krytykuje wywyższanie się arystokracji, sam jednak czuje swą wyższość nad prostymi mieszkańcami miasteczek i wsi.

Czy ważniejsze są prawa jednostki czy społeczeństwa? Przeanalizuj na przykładzie „Cierpień młodego Wertera”


Johann Wolfgang Goethe w „Cierpieniach młodego Wertera” opisuje historię nieszczęśliwej miłości młodego człowieka do zaręczonej, a następnie żonatej kobiety. Tytułowy bohater to jednostka wyjątkowa – jest nadwrażliwy, wszystko odbiera za pomocą emocji, a nie rozsądku, świat widzi przez pryzmat poezji i marzeń.

Werter to indywidualista. Uważa, że nikt nie powinien mieć prawa by ograniczać jego swobodę. Pragnie nieskrępowanej wolności w świecie, gdzie panuje równość, a o rzeczywistości decydują racje serca. Chociaż szanuje związek swej wybranki Lotty z Albertem, uważa, że byłby dla niej lepszym partnerem, dlatego nie usuwa się w cień i wciąż spotyka się z ukochaną. Zrozpaczony z powodu niemożliwości spełnienia swej miłości popada w rozpacz, ma depresję, która prowadzi go do odebrania sobie życia – czynu społecznie nieakceptowanemu.

Werter żyjąc w świecie wyobrażeń zdaje się nie dostrzegać, że obowiązują go takie same prawa jak innych. By się utrzymać musi pracować, zaś otaczające go społeczeństwo funkcjonuje według praw racjonalnych, opartych na logice i rozumie. Werter sprzeciwia się podkreślaniu różnic stanowych między warstwą mieszczańską a arystokracją. Wyproszenie go ze spotkania wyższych sfer przyjmuje jako afront. Sprzeciwia się konwenansom, sztywnym i sztucznym zasadom, jakie go otaczają. Uważa, że świt go nie rozumie, zamyka się więc w kręgu własnych myśli i emocji. Praca którą podejmuje budzi jego niechęć i nudę, dlatego szybko z niej rezygnuje. W porównaniu do czynnego Alberta pozostaje bierny, bezproduktywny.
strona:   - 1 -  - 2 -  - 3 -  - 4 - 



  Dowiedz się więcej