Jesteś w: Nie-Boska komedia

Motywy literackie w „Nie-Boskiej komedii”

Autor: Karolina Marlęga     Serwis chroniony prawem autorskim



Krasiński uważając ruch rewolucyjny za najgorszy sposób rozwiązywania problemów społecznych, przedstawił go w postaci apokaliptycznej wizji.

Motyw poezji i poety
Na romantycznego poetę wykreowany jest główny bohater dramatu hrabia Henryk. Poprzez poezję poszukuje on prawdy. Gubi się jednak w wizjach mieszających sacrum i profanum. Poezja staje się jego przekleństwem.

Motyw sztuki jako choroby
W dramacie Krasińskiego sztuka wiąże się z cierpieniem i ostatecznie prowadzi do śmierci. Ze sztuką pisarz utożsamia poezję. Z powodu romantycznej poezji Maria i Orcio zapadają na dziwne choroby. Hrabiego Henryka złudne fantazje prowadzą do klęski i samobójstwa.

Motyw miłości i rodzinnego szczęścia
Romantyczne wizje stoją w sprzeczności ze zwykłą miłością i prostym rodzinnym szczęściem. Hrabia Henryk nie potrafi nawiązać bliskiej więzi emocjonalnej z żoną i z własnym synem. Tym stanem ducha doprowadza do nieszczęścia.

Motyw rewolucji
W „Nie-Boskiej komedii” rewolucja przedstawiona jest jako bunt warstw najniższych przeciwko uprzywilejowanym stanom. Niesie ze sobą chaos, mord, wyrzeczenie się Boga, profanację wszelkich tradycyjnych wartości, pogoń za utopią, która ma zapewnić całkowitą wolność po obaleniu starego ładu.

Motyw dziecka
U Krasińskiego Orcio jest dzieckiem naznaczonym cierpieniem. Jego wrażliwość nie znajduje w nikim oparcia. Szuka go w kontaktach z duchem matki. Jego przeciwieństwem są dzieci z obozu rewolucjonistów, przywykłe do bestialstwa. Ich zabawkami są szydło lub głowa arystokraty.

Motyw szaleństwa
Dotknięci są nim Maria i jej syn Orcio. Jest to reakcja na sytuacje, które przerastają ich. Uwikłanie w poetycki styl życia hrabiego Henryka odbiera im szansę na normalne funkcjonowanie.

Motyw śmierci i samobójstwa
Samobójczą śmiercią kończy się życie głównego bohatera. Śmierci w „Nie-Boskiej komedii” jest dużo – umiera Maria a później Orcio. Oprócz tego jest jeszcze śmierć masowa ofiar rewolucji, która
wiąże się z krwawą zemstą. Symboliczną wizją śmierci jest wizja umęczonego Chrystusa w końcowej scenie.

Motyw Boga
Arystokraci bronią kultury chrześcijańskiej. Rewolucjoniści bluźnią i szargają świętości. Maria kieruje do Boga swoje modlitwy i szuka u niego ratunku. Wizja Chrystusa, która ukazuje się w ostatniej scenie dramatu jest wizją srogiego, karzącego Boga.

Motyw wolności
Ideę wolności propaguje wódz rewolucji Pankracy. Widzi porewolucyjną przyszłość jako rzeczywistość, w której wszyscy będą braćmi zrównanymi ze sobą w prawach a hierarchia społeczna zostanie zniesiona. Jest to utopijna wizja nieograniczonej wolności.

Motyw apokalipsy
Jest to jedna z interpretacji „Nie-Boskiej komedii”. Apokaliptyczna wizja jest kasandryczną, pesymistyczną przepowiednią autora.
strona:   - 1 -  - 2 - 



  Dowiedz się więcej