Jesteś w:
Mistrz i Małgorzata
Jednym z możliwych kluczy do odczytania „Mistrza i Małgorzaty” Bułhakowa jest motyw wolności. Chociaż problem ten nie został wyrażony wprost, przenika główne wątki realizując się wielowymiarowo.
Powieść rosyjskiego pisarza ukazuje niuanse totalitarnego systemu, który panuje w Moskwie w latach trzydziestych XX wieku. Podstawą ustroju jest niemal całkowita kontrola obywateli, reglamentowanie wszelkich dóbr. W społeczeństwie szerzy się donosicielstwo, łapówkarstwo, dlatego ludzie sobie nie ufają. Pozostają bierni i nieczuli na otaczające ich zło. Dzięki takim mechanizmom państwo zniewala swych obywateli, pozbawia ich godności i swobody decydowania o swych losach.
Najdobitniej widać to na przykładzie twórczości artystów – ci, którzy podporządkowują się władzy i tworzą na zamówienie, czerpią z tego profity. Inni, którzy próbują samodzielnie myśleć pozostają poza oficjalnym literackim światem. Zniewoleni twórcy tworzą według szablonów i schematów, nie mogą, a właściwie nie chcę wyjść poza narzucone im ramy.
Problem wolności dotyka takich jednostek, jak mistrz. Dzięki wygranej na loterii może on poświęcić się pisaniu swej powieści. W świecie literatury może czuć się swobodny, nikt go nie ogranicza, nie stawia wymogów. Jednak opublikować swego dzieła już nie może – niszczą je krytycy, a tym samym zabijają wolność jego twórcy. Mistrz zapada na chorobę nerwową i trafia do szpitala psychiatrycznego. Uwolni go dopiero Małgorzata, dzięki poświęceniu się szatanowi.
strona: - 1 - - 2 -
„Mistrz i Małgorzata” jako powieść o wolności
Autor: Karolina Marlęga Serwis chroniony prawem autorskimJednym z możliwych kluczy do odczytania „Mistrza i Małgorzaty” Bułhakowa jest motyw wolności. Chociaż problem ten nie został wyrażony wprost, przenika główne wątki realizując się wielowymiarowo.
Powieść rosyjskiego pisarza ukazuje niuanse totalitarnego systemu, który panuje w Moskwie w latach trzydziestych XX wieku. Podstawą ustroju jest niemal całkowita kontrola obywateli, reglamentowanie wszelkich dóbr. W społeczeństwie szerzy się donosicielstwo, łapówkarstwo, dlatego ludzie sobie nie ufają. Pozostają bierni i nieczuli na otaczające ich zło. Dzięki takim mechanizmom państwo zniewala swych obywateli, pozbawia ich godności i swobody decydowania o swych losach.
Najdobitniej widać to na przykładzie twórczości artystów – ci, którzy podporządkowują się władzy i tworzą na zamówienie, czerpią z tego profity. Inni, którzy próbują samodzielnie myśleć pozostają poza oficjalnym literackim światem. Zniewoleni twórcy tworzą według szablonów i schematów, nie mogą, a właściwie nie chcę wyjść poza narzucone im ramy.
Problem wolności dotyka takich jednostek, jak mistrz. Dzięki wygranej na loterii może on poświęcić się pisaniu swej powieści. W świecie literatury może czuć się swobodny, nikt go nie ogranicza, nie stawia wymogów. Jednak opublikować swego dzieła już nie może – niszczą je krytycy, a tym samym zabijają wolność jego twórcy. Mistrz zapada na chorobę nerwową i trafia do szpitala psychiatrycznego. Uwolni go dopiero Małgorzata, dzięki poświęceniu się szatanowi.
strona: - 1 - - 2 -