2l.pl Lektury Motywy literackie
Jesteś w: 2l.pl -> Potop

2l.pl / Wątek romansowo-przygodowy w „Potopie”

Autor: Jakub Ciczkowski     Data publikacji: 20.01.2006     Serwis chroniony prawem autorskim

Zarówno „Potop”, jak i pozostałe części „Trylogii” oparł Sienkiewicz na podobnym modelu kompozycyjnym, wzorując się na awanturniczej, przygodowej prozie historycznej Aleksandra Dumasa oraz wprowadzeniu wątku romansowego.


W powieści wątek romansowy bezpośrednio wiąże się z wątkiem wojenno-politycznym. Oba wątki przeplatają się i warunkują. Połączone są osobą głównego bohatera – szlachcica-rycerza – Andrzeja Kmicica. Przygody Kmicica i jego wewnętrzna przemiana wiążą się bezpośrednio z wydarzeniami historycznymi. Uczestniczymy wraz z bohaterem w bitwach, podjazdach, rokowaniach, spiskach. Do najbardziej rozpoznawalnych należy obrona Częstochowy, powrót króla – Jana Kazimierza do kraju, bitwa o Warszawę czy zdrada księcia Janusza Radziwiłła.

Postaci historyczne (Jan Kazimierz, Karol Gustaw, Sapieha, Czarnecki, Radziwiłłowie, Gosiewski) biorące udział w wydarzeniach mieszają się z postaciami fikcyjnymi (Kmicic, Zagłoba, Skrzetuski, Kiemlicze). Losy postaci fikcyjnych tworzą fabułę opartą na schemacie miłości z przeszkodami. To właśnie uczucie Aleksandry Billewiczówny i Andrzeja Kmicica, które przechodzi burzliwe koleje od pierwszych stron powieści do ostatnich stanowi kanwę utworu. Sienkiewicz w wątku romansowym odwołuje się do schematu trójkąta miłosnego – obok Oleńki i Kmicica pojawia się podstępny Bogusław Radziwiłł. Porwana przez księcia panna opiera się mu jednak i wszystkie perypetie, dzięki bohaterstwu głównego bohatera kończą się pomyślnie. Walka o dobro ojczyzny wiąże się z walką o serce ukochanej kobiety.




Zarówno wątek romansowy, jak i przygodowy wiąże się z nagłymi zwrotami akcji, które pobudzają ciekawość czytelnika. Na dynamiczną i zmienną akcję składają się cudowne rozwiązania problemów, gwałtowne ucieczki i przychodzące nieraz w ostatniej chwili odsiecze. Kompozycja „Potopu” w pełni realizuje więc obowiązujące w literaturze schematy powieści romansowej i przygodowej wpływając na niepowtarzalność dzieła.



  Dowiedz się więcej
Potop – streszczenie
Okoliczności powstania "Potopu"
Potop - bohaterowie
Czas i miejsce akcji
Materiał źródłowy powieści
Typy narracji w Potopie
Idea „Potopu” – powieść pisana „ku pokrzepieniu serc”
Kompozycja Potopu
Postawa Polaków wobec najazdu Szwedów
„Potop” – szczegółowy plan wydarzeń
Skrócony plan wydarzeń „Potopu”
„Potop” – problematyka
„Potop” – wątki główne i poboczne
Obraz Polaków w XVII wieku na podstawie „Potopu”
Obraz społeczeństwa polskiego w „Potopie”
Henryk Sienkiewicz – notatka szkolna
„Potop” jako powieść historyczna (cechy gatunku)
Andrzej Kmicic – charakterystyka
Aleksandra Billewiczówna – charakterystyka
Michał Wołodyjowski – charakterystyka
Zagłoba – charakterystyka
Janusz Radziwiłł – charakterystyka
Bogusław Radziwiłł – charakterystyka
Wydarzenia historyczne w „Potopie”
Bohaterowie historyczni w „Potopie”
Archaizacja w „Potopie”
„Potop” – znaczenie tytułu
Artyzm powieści „Potop”
Style w „Potopie”
Sposób kreowania bohaterów w „Potopie”
Wątek romansowo-przygodowy w „Potopie”
„Potop” a prawda historyczna
Założenia ideowe w „Potopie”
Motyw władcy w „Potopie” (portret Jana Kazimierza)
Motyw zdrady ojczyzny w „Potopie”
Motyw wojny w „Potopie”
Motyw odkupienia winy w „Potopie”
Motyw sarmaty i sarmatyzmu w „Potopie” Sienkiewicza
Wątek rycerza i rycerstwa w „Potopie”
Andrzej Kmicic - rycerz czy warchoł?
Motyw pojedynku w „Potopie”
Tło historyczne w „Potopie”
Przemiana Andrzeja Kmicica i jej motywy
Motyw przyjaźni w „Potopie”
Losy Andrzeja Kmicica
Andrzej Kmicic jako bohater dynamiczny
Adaptacja „Potopu” Hoffmana
Elementy stylu biblijnego w „Potopie” Henryka Sienkiewicza
Literacka wizja rehabilitacji i przebaczenia w „Potopie”
Miłość Aleksandry Billewiczówny i Andrzeja Kmicica w „Potopie”
Obraz Szwedów w „Potopie”
Geneza „Potopu”
Aluzje Sienkiewicza do współczesności w „Potopie”
Wartości wyznawane przez Andrzeja Kmicica
Krótka charakterystyka Kmicica
Aleksandra Billewiczówna jako kobieta idealna
Obraz Matki Boskiej w „Potopie”
Sąd nad Andrzejem Kmicicem
Realizm i fikcja w „Potopie”
Charakterystyka porównawcza Andrzeja Kmicica i Jacka Soplicy
Uczta w Kiejdanach – opis
Czy twoim zdaniem Kmicic jest bohaterem dla współczesnego, młodego człowieka?
„Kmicicowa kompania” Kossaka – portret awanturników
„Potop” – najważniejsze cytaty
„Potop” – bibliografia