Jesteś w:
Potop
W „Potopie” Sienkiewicza Matka Boska staje się już samodzielną sprawczynią cudów, wręcz – na wzór starożytnych bogiń z Iliady – osobiście wspiera walczących. W końcu staje się tą, której król powierza całe państwo – staje się Królową Polski. Jakże „długą drogę” musiał przebyć obraz dziewczyny z Nazaretu pokornie mówiącej „Fijat” do obrończyni Jasnej Góry i władczyni państwa.
Sienkiewicz kreuje obraz Matki Boskiej poprzez ukazanie czci, jaką się cieszy wśród Polaków, oraz poprzez opis cudów przez nią czynionych. Nie opisuje wyglądu, nie tłumaczy kim była – to już w niezwykle popularnym toposie Matki Boskiej zostało uczynione. Powieściopisarz ukazuje Matkę Boską jako potężną władczynię i protektorkę Polski.
Obraz Matki Boskiej w „Potopie”
Autor: Karolina Marlęga Serwis chroniony prawem autorskimW „Potopie” Sienkiewicza Matka Boska staje się już samodzielną sprawczynią cudów, wręcz – na wzór starożytnych bogiń z Iliady – osobiście wspiera walczących. W końcu staje się tą, której król powierza całe państwo – staje się Królową Polski. Jakże „długą drogę” musiał przebyć obraz dziewczyny z Nazaretu pokornie mówiącej „Fijat” do obrończyni Jasnej Góry i władczyni państwa.
Sienkiewicz kreuje obraz Matki Boskiej poprzez ukazanie czci, jaką się cieszy wśród Polaków, oraz poprzez opis cudów przez nią czynionych. Nie opisuje wyglądu, nie tłumaczy kim była – to już w niezwykle popularnym toposie Matki Boskiej zostało uczynione. Powieściopisarz ukazuje Matkę Boską jako potężną władczynię i protektorkę Polski.