Jesteś w: Tango

„Tango” Mrożka wobec „Wesela” Wyspiańskiego

Autor: Karolina Marlęga     Serwis chroniony prawem autorskim

Dramat Sławomira Mrożka „Tango” nawiązuje również do modernistycznego dramatu Stanisława Wyspiańskiego „Wesele”. W obu sztukach momentem przemiany, wkroczenia w nowe życie jest ślub. Razem z nim ma nastąpić wyjście z chaosu, przywrócenie ładu i zasad, które zostały zatracone. Zarówno w „Tangu” jak i w „Weselu” trwa dyskusja o ideologii i ujawnia się marazm środowiska inteligenckiego. Stomil i Eleonora nie wierzą w przemiany ale zgadzają się na uczestnictwo w tym eksperymencie. W „Weselu” chłopi z podkrakowskiej wsi również uczestniczą bez większego przekonania w inteligenckim eksperymencie jakim jest „chłopomania”.

Inteligencji przeciwstawiony jest prosty człowiek. U Wyspiańskiego są to wyżej wspomniani chłopi z Bronowic związani ze swoją tradycją. W sztuce Mrożka prostym człowiekiem jest Edek. Jego kulturą jest kultura masowa. Edek wydaje się być usłużnym prostakiem ale drzemie w nim agresja, która ujawnia się przy starciu z inteligentem Arturem. Po śmierci Artura przejmuje po nim władzę i wprowadza „rządy twardej ręki”.

W obu sztukach sceną finałową jest taniec. U Wyspiańskiego pokazany jest obezwładniający chocholi taniec wszystkich uczestników wesela. U Mrożka sztukę kończy tango „La Cumparsita”. Edek zaprasza do niego kulturalnego Eugeniusza jako najsłabszego przedstawiciela inteligenckiej grupy. Eugeniusz bez protestu daje się prowadzić w tym tańcu.



  Dowiedz się więcej