Jesteś w:
Tango
Sławomir Mrożek wśród innych kontekstów odwołuje się do literatury romantycznej. Artur z „Tanga” bardzo przypomina Konrada z „ III części Dziadów” czy Kordiana Słowackiego. Tak, jak oni jest osamotniony w swojej walce i nierozumiany przez otoczenie. Tocząc zmagania z istniejącą rzeczywistością walczy również z samym sobą. W jego umyśle nie może wyklarować się idea, która nada kierunek jego działaniom.
Przeżywa też romantyczną miłość do Ali i rozczarowania z nią związane. Ala nie podziela jego odczuć związanych z buntem. Chce by Artur udowodnił jej przede wszystkim swoją miłość. Poczucie odrzucenia powoduje, że u Artura następuje przeniesienie emocji na sprawy społeczne.
Takie przeniesienie u romantyków dotyczyło spraw niepodległościowych. Bohater „Tanga” skupia się na przywróceniu właściwego sensu pojęciu wolności.
Pozornie wydaje się, że w odróżnieniu od bohaterów romantycznych, próbuje walczyć z wolnością. W rzeczywistości jednak Artur walczy o przywrócenie ładu, wartości moralnych i właściwej hierarchii. Wuja Eugeniusza, który w pewnym momencie przyłącza się do niego należy uznać jedynie za koniunkturalne poparcie. Artura razi obojętność całej rodziny, która nie jest zdolna ani do miłości, ani do nienawiści.
Jego monolog wygłaszany z ustawionego na stole krzesła przypomina porywy emocjonalne Kordiana oraz Konrada z „III części Dzidów”.
Haniebna śmierć zadana ciosem w plecy pogłębia tylko kryzys, z którym bohater walczy. Misję Artura kontynuuje Edek ale odwraca on kierunek przemian – nadmiernie rozwinięta swoboda zostaje zmieniona na bezwzględny totalitaryzm.
Odpowiednikiem klęski bohatera romantycznego jest u Mrożka upadek ideałów Artura. Giną one wraz z jego śmiercią. Ujawnia się smutna prawda, że władzę zdobywa silniejszy a nie mądrzejszy. Wynika stąd wniosek, że rozbicie społeczeństwa i utrata wartości etycznych jest pierwszym krokiem do zniewolenia i klęski.
W odróżnieniu od bohaterów romantycznych, bohater Mrożka nie odbywa dalekich podróży romantycznych. Wszystko co robi dzieje się w mieszczańskiej kamienicy. Obiektem jego działania jest mikrospołeczność rodzinna. Zachowuje się tak, jakby cały świat był skupiony wokół niego. Nic więc dziwnego, że Edek korzysta z okazji i stara się ten świat przechwycić.
Artur i bohaterowie romantyczni
Autor: Karolina Marlęga Serwis chroniony prawem autorskimSławomir Mrożek wśród innych kontekstów odwołuje się do literatury romantycznej. Artur z „Tanga” bardzo przypomina Konrada z „ III części Dziadów” czy Kordiana Słowackiego. Tak, jak oni jest osamotniony w swojej walce i nierozumiany przez otoczenie. Tocząc zmagania z istniejącą rzeczywistością walczy również z samym sobą. W jego umyśle nie może wyklarować się idea, która nada kierunek jego działaniom.
Przeżywa też romantyczną miłość do Ali i rozczarowania z nią związane. Ala nie podziela jego odczuć związanych z buntem. Chce by Artur udowodnił jej przede wszystkim swoją miłość. Poczucie odrzucenia powoduje, że u Artura następuje przeniesienie emocji na sprawy społeczne.
Takie przeniesienie u romantyków dotyczyło spraw niepodległościowych. Bohater „Tanga” skupia się na przywróceniu właściwego sensu pojęciu wolności.
Pozornie wydaje się, że w odróżnieniu od bohaterów romantycznych, próbuje walczyć z wolnością. W rzeczywistości jednak Artur walczy o przywrócenie ładu, wartości moralnych i właściwej hierarchii. Wuja Eugeniusza, który w pewnym momencie przyłącza się do niego należy uznać jedynie za koniunkturalne poparcie. Artura razi obojętność całej rodziny, która nie jest zdolna ani do miłości, ani do nienawiści.
Jego monolog wygłaszany z ustawionego na stole krzesła przypomina porywy emocjonalne Kordiana oraz Konrada z „III części Dzidów”.
Haniebna śmierć zadana ciosem w plecy pogłębia tylko kryzys, z którym bohater walczy. Misję Artura kontynuuje Edek ale odwraca on kierunek przemian – nadmiernie rozwinięta swoboda zostaje zmieniona na bezwzględny totalitaryzm.
Odpowiednikiem klęski bohatera romantycznego jest u Mrożka upadek ideałów Artura. Giną one wraz z jego śmiercią. Ujawnia się smutna prawda, że władzę zdobywa silniejszy a nie mądrzejszy. Wynika stąd wniosek, że rozbicie społeczeństwa i utrata wartości etycznych jest pierwszym krokiem do zniewolenia i klęski.
W odróżnieniu od bohaterów romantycznych, bohater Mrożka nie odbywa dalekich podróży romantycznych. Wszystko co robi dzieje się w mieszczańskiej kamienicy. Obiektem jego działania jest mikrospołeczność rodzinna. Zachowuje się tak, jakby cały świat był skupiony wokół niego. Nic więc dziwnego, że Edek korzysta z okazji i stara się ten świat przechwycić.