2l.pl Lektury Motywy literackie
Jesteś w: 2l.pl -> Wesele

2l.pl / Stosunek i wyobrażenia inteligencji na temat wsi i jej mieszkańców na przykładzie „Wesela”

Autor: Jakub Ciczkowski     Data publikacji: 20.01.2006     Serwis chroniony prawem autorskim

Wśród inteligencji zaproszonej na wesele w Bronowicach możemy zaobserwować szereg postaw wobec chłopstwa, od absolutnego zachwytu po odrazę. Znaczna część gości z Krakowa nie interesuje się na co dzień sprawami chłopów, nie zna się na roli, nigdy nie pracowała fizycznie. Bardzo szybko czytelnik orientuje się, że dla szlachty wieś jest miejscem wyidealizowanym, wręcz idyllicznym. Tak samo jej mieszkańcy jawią się jako kolorowi, pełni życia, zdrowi, wiecznie uśmiechnięci i skorzy do zabawy piękni młodzieńcy.

Szlachta postrzega wieś poprzez pryzmat stereotypów. Ich zdaniem, chłopa nie powinno interesować nic poza orką, siewem i żniwami. Dobrym tego przykładem jest dialog Dziennikarza z Czepcem, w którym to ten drugi popisuje się świetną wiedzą na temat bieżących wydarzeń na świecie. Pismak przyjmuje jednak postawę ignoranta, nie próbując nawet wdać się w dyskusję ze starostą. Zamiast tego wypowiada znamienne: „Niech na całym świecie wojna, / byle polska wieś zaciszna, byle polska wieś spokojna”. Widzimy, że dla szlachty polska wieś była obszarem niemal idyllicznym, sielanką, której nie dotyczyły te same reguły, co świata, w którym oni się obracali.


Fałszywy wizerunek wsi, przysłanianie oczu na jej realne problemy – ubóstwo, pijaństwo, zniewolenie chłopów, niektórzy szlachcice przyprawiali jeszcze odrobiną całkowitej ignorancji. Przykładem takiego podejścia jest Radczyni, która zagadnięta przez Kliminę dopytuje, czy w Bronowicach już posiano zboże, chociaż za oknem panuje chłodny listopad.



  Dowiedz się więcej
Narodowe mity i ich krytyka w „Weselu”
Realizm i fantastyka w „Weselu”
Polska i Polacy w „Weselu”
Rola didaskaliów w „Weselu” Wyspiańskiego
Poglądy Nosa jako typowego dekadenta i stosunek do niego innych bohaterów
Charakterystyka fantastycznych osób dramatu
Panna Młoda – charakterystyka
Pan Młody – charakterystyka
Gospodarz – charakterystyka
Artyzm „Wesela” Wyspiańskiego
Motyw tańca w „Weselu” Wyspiańskiego
„Wesele” jako dramat fantastyczny
„Wesele” Wyspiańskiego jako dramat neoromantyczny
„Wesele” jako dramat narodowy
Kompozycja „Wesela”
Problematyka narodowowyzwoleńcza „Wesela”
Problematyka „Wesela”
Wygląd wiejskiej chaty na przykładzie „Wesela”
Chocholi taniec w „Weselu” – symbolika
Wymowa „Wesela”
Ludomania na przykładzie „Wesela”
Motyw wsi w „Weselu”
„Wesele” – interpretacja tytułu
Mitologizacja polskiej wsi w „Weselu” Wyspiańskiego
Stosunek i wyobrażenia inteligencji na temat wsi i jej mieszkańców na przykładzie „Wesela”
Jak przeszłość kształtuje relacje między inteligencją i chłopami w "Weselu" Stanisława Wyspiańskiego
Charakterystyka inteligencji w „Weselu”
Charakterystyka chłopów w „Weselu”
Stylizacja językowa w „Weselu”
Symbole w „Weselu”
Wydarzenia historyczne poruszone w „Weselu”
„Wesele” według Andrzeja Wajdy
„Plotka o weselu” Tadeusza Boya-Żeleńskiego
„Wesele” – czas i miejsce akcji
Pierwowzory duchów i zjaw w „Weselu”
Pierwowzory postaci dramatu w „Weselu”
Stanisław Wyspiański – notatka szkolna
Geneza „Wesela”
Bibliografia do „Wesela” Wyspiańskiego
„Wesele” – najważniejsze cytaty
„Wesele” – plan wydarzeń
Wesele - streszczenie