2l.pl Lektury Motywy literackie
Jesteś w: 2l.pl -> Medaliony

2l.pl / Wiza – streszczenie

Autor: Redakcja 2l.pl     Data publikacji: 20.01.2006     Serwis chroniony prawem autorskim

Do narratorki przychodzi kobieta ubrana jeszcze w obozowy strój. Ma za duże okulary i nosi kule, ponieważ jej noga źle się zrosła. Pragnie zobaczyć morze i odwiedzić w Poznaniu przyjaciółkę z obozu. Pieniące z opieki ciążą jej.

Kobieta opowiada, że na początku wojny przeszła na katolicyzm (buła Żydówką). Nie znała swych rodziców. W obozie przebywała jako Polka. Pewnego razu pracując w kuchni uratowała gniazdo małych myszek przed zjedzeniem przez kota. Była pewna, że umrze, podczas bicia myślała, by nie czuć nienawiści. Opowiada o wizie – łące, gdzie spędzano więźniarki podczas dezynfekcji bloków. Stały tam przez wiele godzin a nawet dni. Kobiety były różnej narodowości. Pod wpływem zimna przytulały się do siebie. Najbardziej pamięta hymn hebrajski odśpiewany na wizie przez Greczynki pod wpływem siły tęsknoty i pragnienia.



  Dowiedz się więcej
Medaliony – streszczenie
Język Medalionów
Medaliony - znaczenie tytułu i motta – artyzm i dokumentalność
Zofia Nałkowska - biografia
Medaliony - cytaty
„Medaliony” – bibliografia
„Medaliony” – najważniejsze cytaty
Postawy i zachowania ludzi w czasie wojny i okupacji w świetle „Medalionów”
„Medaliony” Nałkowskiej jako obraz ukazujący wojenne okrucieństwa
Tragizm ludzkich losów w „Medalionach”
„Ludzie ludziom zgotowali ten los” - literatura obozowa wobec tragizmu ludzkiego losu
Człowiek wobec doświadczeń II wojny światowej na przykładzie „Medalionów”
„Medaliony” – oskarżenie Zofii Nałkowskiej
„Medaliony” Nałkowskiej jako dokument zbrodni hitlerowskich
Oskarżenie systemu totalitarnego w „Medalionach”
Udowodnij, że wojna deprawuje człowieka na podstawie „Medalionów”
Czy wojna jest złem? – rozważ na przykładzie „Medalionów”
Obraz lagrów w „Medalionach”
Wpływ wojny na psychikę człowieka na przykładzie „Medalionów”
Motyw dzieci w „Medalionach”
Motyw Żydów w „Medalionach”
Holocaust ukazany w „Medalionach”
„Czy człowiek jest mocny?” – rozprawka na przykładzie „Medalionów”
Zofia Nałkowska – notatka szkolna
Kompozycja „Medalionów”
„Medaliony” jako miniatury
„Medaliony” – język i styl
„Medaliony” – narracja
„Medaliony” – bohaterowie
Główne wątki „Medalionów”
„Medaliony” jako przykład literatury faktu
Motyw cierpienia w „Medalionach”
Motyw totalitaryzmu w „Medalionach”
Motyw śmierci w „Medalionach”
Psychika oprawców i ofiar w „Medalionach”
Wartości artystyczne „Medalionów”
Obraz okrucieństw wojny w „Medalionach”
Problematyka „Medalionów”
„Medaliony” – interpretacja tytułu
„Ludzie ludziom zgotowali ten los” – wyjaśnienie motta
„Medaliony” – czas i miejsce akcji
„Medaliony” jako dokument
„Medaliony” – geneza
„Medaliony” – plan wydarzeń
Dorośli i dzieci w Oświęcimiu – streszczenie
Człowiek jest mocny – streszczenie
Wiza – streszczenie
Dwojra Zielona - streszczenie
Przy torze kolejowym – streszczenie
Kobieta cmentarna – streszczenie
Dno – streszczenie
Profesor Spanner - streszczenie
Streszczenie Medalionów