2l.pl Lektury Motywy literackie
Jesteś w: 2l.pl -> Medaliony

2l.pl / Streszczenie Medalionów

Autor: Jakub Ciczkowski     Data publikacji: 20.01.2006     Serwis chroniony prawem autorskim

Profesor Spanner
Członkowie Komisji Badania Zbrodni Hitlerowskich zwiedzają budynek nieopodal Instytutu Anatomicznego, którym w czasie wojny kierował profesor Spanner. Wewnątrz znajdują się ludzkie zwłoki. Zeznania składa współpracownik Spannera z Gdańska. Mówi o wyrabianiu tłuszczu z ludzkich zwłok oraz o ich pochodzeniu. Mężczyzna wypowiada się beznamiętnie, nie widzi niczego złego w wykonywanym wcześniej zajęciu. Dwaj inni współpracownicy profesora starają się usprawiedliwić zbrodnie. Podają argumenty ekonomiczne i związane z działalnością partii.

Dno
O przeżyciach wojennych opowiada kobieta. Początkowo przetrzymywano ją na Pawiaku, a następnie w obozach Ravensbrck i Bunzig. Wspomina jak traktowano w lagrach więźniów. Mówi także o swej rodzinie. Najbardziej w pamięć wryła się jej podróż do Ravensbrck, podczas której zobaczyła czym jest upodlenie człowieka i jak człowiek może zmienić się w kata.


Kobieta cmentarna
Narratorka poznaje kobietę, która podczas wojny opiekowała się grobami na cmentarzu położonym nieopodal getta w Warszawie. Na cmentarzu przypatruje się medalionom, które symbolizują osobistą, nie masową śmierć. Niegdyś łagodna „kobieta cmentarna” wydaje się obłąkana. Wciąż słyszy samolotowe naloty i odgłos śmierci za murami getta. Żyje w innej rzeczywistości.

Przy torze kolejowym
Pewien mężczyzna opowiada o nieudanej ucieczce kobiety z transportu. Więźniarka została ranna w nogę i nie mogła oddalić się od torów. Nikt z pobliskich mieszkańców nie chciał jej pomóc. Młody mężczyzna kupował kobiecie wódkę i papierosy, a ostatecznie, zgodnie z jej życzeniem zabił ją.




Dwojra Zielona
Narratorka spotyka w sklepie kobietę, która pragnie kupić okulary. Namawia ją na rozmowę. Dowiaduje się, że kobieta była mężatką, miała rodzinę, którą straciła. W czasie wojny w brutalny sposób Niemcy pozbawili ją oka. Bała się samotności, dlatego świadomie trafiła do obozu w Majdanku. Była więźniarka wspomina dlaczego przeżyła. Po wojnie pomogli jej nieznajomi ludzie.

Wiza
Pewna tęgawa kobieta opowiada narratorce swoje przejścia obozowe. Przeżyła dzięki wierze w Boga. Skupia się na mało istotnych szczegółach (np. gnieździe myszy). Wspomina także wizę – polanę gdzie spędzano więźniarki podczas dezynfekcji bloków. Pamięta Greczynki, które pewnego razu odśpiewały żydowski hymn narodowy.




Człowiek jest mocny
Michał P. opowiada o swoim pobycie w obozie, w którym zajmował się grzebaniem zwłok. Mówi szczegółowo o sposobach uśmiercania więźniów, ograbianiu ciał. Wspomina o selekcji zdolnych do pracy. Najtragiczniejszym momentem pobytu w obozie był dzień gdy miał pochować swych najbliższych. Pragnął umrzeć wraz z nimi, jednak uciekł i przeżył.

Dorośli i dzieci w Oświęcimiu
Rozdział ten podsumowuje działania hitlerowców. Narratorka zastanawia się nad przyczynami zła. Wspomina eksterminację jako ekonomiczne założenie nazistów, które sprawiło że wartość moralności została podeptana. Pokazuje przykłady krwawych oprawców, z którymi można skontrastować osoby, które do końca walczyły o godność i pomagały innym ocalić istnienie. Najtragiczniejszy w obozie był los dzieci, na których psychice wojna odcisnęła niezatarte piętno.



  Dowiedz się więcej
Medaliony – streszczenie
Język Medalionów
Medaliony - znaczenie tytułu i motta – artyzm i dokumentalność
Zofia Nałkowska - biografia
Medaliony - cytaty
„Medaliony” – bibliografia
„Medaliony” – najważniejsze cytaty
Postawy i zachowania ludzi w czasie wojny i okupacji w świetle „Medalionów”
„Medaliony” Nałkowskiej jako obraz ukazujący wojenne okrucieństwa
Tragizm ludzkich losów w „Medalionach”
„Ludzie ludziom zgotowali ten los” - literatura obozowa wobec tragizmu ludzkiego losu
Człowiek wobec doświadczeń II wojny światowej na przykładzie „Medalionów”
„Medaliony” – oskarżenie Zofii Nałkowskiej
„Medaliony” Nałkowskiej jako dokument zbrodni hitlerowskich
Oskarżenie systemu totalitarnego w „Medalionach”
Udowodnij, że wojna deprawuje człowieka na podstawie „Medalionów”
Czy wojna jest złem? – rozważ na przykładzie „Medalionów”
Obraz lagrów w „Medalionach”
Wpływ wojny na psychikę człowieka na przykładzie „Medalionów”
Motyw dzieci w „Medalionach”
Motyw Żydów w „Medalionach”
Holocaust ukazany w „Medalionach”
„Czy człowiek jest mocny?” – rozprawka na przykładzie „Medalionów”
Zofia Nałkowska – notatka szkolna
Kompozycja „Medalionów”
„Medaliony” jako miniatury
„Medaliony” – język i styl
„Medaliony” – narracja
„Medaliony” – bohaterowie
Główne wątki „Medalionów”
„Medaliony” jako przykład literatury faktu
Motyw cierpienia w „Medalionach”
Motyw totalitaryzmu w „Medalionach”
Motyw śmierci w „Medalionach”
Psychika oprawców i ofiar w „Medalionach”
Wartości artystyczne „Medalionów”
Obraz okrucieństw wojny w „Medalionach”
Problematyka „Medalionów”
„Medaliony” – interpretacja tytułu
„Ludzie ludziom zgotowali ten los” – wyjaśnienie motta
„Medaliony” – czas i miejsce akcji
„Medaliony” jako dokument
„Medaliony” – geneza
„Medaliony” – plan wydarzeń
Dorośli i dzieci w Oświęcimiu – streszczenie
Człowiek jest mocny – streszczenie
Wiza – streszczenie
Dwojra Zielona - streszczenie
Przy torze kolejowym – streszczenie
Kobieta cmentarna – streszczenie
Dno – streszczenie
Profesor Spanner - streszczenie
Streszczenie Medalionów