Jesteś w: Zdążyć przed Panem Bogiem

Symbole w „Zdążyć przed panem Bogiem”

Autor: Karolina Marlęga     Serwis chroniony prawem autorskim

Malowanie na czerwono skrzeli nieświeżych ryb – o czyn ten posądzał Mordechaja Anielewicza, przywódcę powstania w getcie Marek Edelman. Matka Mordechaja handlowała rybami, zaś pomalowanie ich skrzeli miało „poprawić” jakość towaru. Wielu zarzucało Edelmanowi, że nie powinien wspominać o tym fakcie, gdyż de heroizuje bohaterów powstania.

Karuzela – ustawiona przy murze getta po aryjskiej stronie symbolizowała znieczulicę jaka panowała wśród Polaków podczas powstania w getcie. Gdy w getcie trwały walki Polacy korzystali z uroków życia, nie przejmując się tragedią. Żydzi obawiali się, że muzyka zagłuszy ich walkę, a ludzie niczego nie zauważą. Motyw karuzeli i samotności ginących pojawia się także w „Początku” Andrzeja Szczypiorskiego oraz wierszu „Campo di Fiori” Czesława Miłosza.

„Requiem dla 500000” – historyczny dokument na temat organizacji oraz przebiegu żydowskiego powstania w getcie warszawskim. Tragizm obrazów podkreśla muzyka Mozarta i Haendla. Film pokazuje między innymi, jak ludzie idą do wagonów, trzymając w rękach bochenki chleba. Niemiecki operator fotografował tłum, biegnący w stronę dziennikarzy szwedzkich, którzy przyjechali, by zebrać materiały o getcie.

Numerki na życie – białe kartki z pieczątką – Niemcy dali w Gminie i kazali rozdzielić między mieszkańcami getta. Każdy, kto miał taki numerek, zostawał w getcie, a pozostali szli na Umschlagplatz.



  Dowiedz się więcej