2l.pl Lektury Motywy literackie
Jesteś w: 2l.pl -> Nie-Boska komedia

2l.pl / Symbolika „Nie-Boskiej komedii” Zygmunta Krasińskiego

Autor: Jakub Ciczkowski     Data publikacji: 20.01.2006     Serwis chroniony prawem autorskim

„Nie-Boska komedia” pod względem symboliki przypomina średniowieczny moralitet. Nic w tym dziwnego, skoro autor wcześniej pisywał powieści gotyckie a w poglądach na dzieje ludzkości odwołał się do historiozofii św. Augustyna. Są tu więc symbole chrześcijaństwa – zarówno drobne, jak i te większego kalibru. Nad hrabią Henrykiem czuwa Anioł Stróż, gdzieś w tle czai się diabeł, ksiądz w wiejskim kościele udziela ślubu Henrykowi i Marii a później chrzci ich dziecko. Symbolem chrześcijaństwa są okopy Świętej Trójcy. Tam Arcybiskup pasuje hrabiego Henryka na wodza arystokratów wręczając mu miecz św. Floriana. Przypieczętowaniem tego jest wizja Chrystusa – Mściciela w koronie cierniowej z piorunów i wspartego na krzyżu jak na szabli.


Bohaterowie dramatu symbolizują pewne charakterystyczne postawy. W dwóch pierwszych częściach hrabia Henryk jest typowym romantycznym poetą a w pozostałych dwóch konserwatywnym arystokratą. Z kolei Pankracy swoim sposobem myślenia i postępowania uosabia stereotyp przywódcy lewicowych ruchów. Postawa Leonarda ukazuje fanatyzm a Bianchetti jest samozwańczym geniuszem, ponieważ zna podstawy inżynierii wojskowej.

Obok tego występują symbole romantycznego postrzegania rzeczywistości. Są to złudne, piękne krajobrazy, zjawa Dziewicy jako idealnej kochanki oraz zjawa Orła – symbolu walki i sławy. Bohaterom towarzyszą najróżniejsze dźwięki i głosy podkreślające emocjonalne napięcie /symbolizm psychologiczny /. Symboliczna staje się walka czarnego orła z wężem, której świadkiem jest Mąż. Scena ta ma zapowiadać zbliżającą się starcie wyższych stanów z rewolucją.




Ponieważ w dramacie toczy się batalia dobra ze złem, nie brakuje w nim symboli odnoszących się do tych dwóch przeciwstawnych sił. Zwłaszcza w obozie rewolucjonistów mamy nagromadzenie symboliki zła. Są tu narzędzia pracy, które stały się narzędziami zbrodni; są odprawiane rytuały jakiejś nowej religii; sypią się bluźnierstwa; erotyczne rozpasanie ma świadczyć o wolności; dzieci w obozie rewolucjonistów chcą bawić się ściętą głową arystokraty; w spustoszonej okolicy widać ruiny świątyni i cmentarza itd. Symbolika ta składa się na obraz Apokalipsy.



  Dowiedz się więcej
Inscenizacje „Nie-Boskiej komedii” w teatrze polskim
Stylistyka i artyzm „Nie-Boskiej komedii”
Motyw rewolucji i porewolucyjnej przyszłości w „Nie-Boskiej komedii”
Dramatyzm bohaterów „Nie-Boskiej komedii”
Symbolika „Nie-Boskiej komedii” Zygmunta Krasińskiego
„Nie-Boska komedia” - plan zdarzeń
„Nie-Boska komedia” - najważniejsze cytaty
Motywy literackie w „Nie-Boskiej komedii”
„Nie-Boska komedia” jako dramat romantyczny i metafizyczny
Historia i historiozofia w „Nie-Boskiej komedii”
„Nie-Boska komedia” jako dramat społeczny. Polemika Pankracego z hrabią Henrykiem.
Realizm i fantastyka w „Nie-Boskiej komedii”
„Nie-Boska komedia” - tło historyczne
„Nie-Boska komedia” - budowa dramatu
„Nie-Boska komedia” - postacie dramatu
„Nie-Boska komedia” jako dramat rodzinny
Motyw szaleństwa w „Nie-Boskiej komedii”
Interpretacja zakończenia „Ni-Boskiej komedii”
Rola poety i poezji w „Nie-Boskiej komedii”
Rewolucja i walka klas w „Nie-Boskiej komedii”
Leonard – charakterystyka
Pankracy – charakterystyka
Maria – charakterystyka
Orcio – charakterystyka postaci
Hrabia Henryk – charakterystyka
Charakterystyka dwóch obozów w „Nie-Boskiej komedii”
Zygmunt Krasiński – najważniejsze dzieła
Zygmunt Krasiński – notatka szkolna
Interpretacja tytułu „Nie-Boska komedia”
Okoliczności powstania „Nie-Boskiej komedii”
Interpretacja motta „Nie-Boskiej komedii”
„Nie-Boska komedia” - streszczenie