Jesteś w: Hobbit, czyli tam i z powrotem

„Hobbit, czyli tam i z powrotem” - charakterystyka bohaterów

Autor: Karolina Marlęga     Serwis chroniony prawem autorskim

Bilbo Baggins – główny bohater powieści, należy do plemienia Niziołków, czyli Hobbitów zamieszkujących część Shire. Zamieszkuje swą obszerną norę, podobnie jak inne hobbity lubi spokojne życie dalekie od przygód, jednak Gandalf przekonuje go do wzięcia udziału w wyprawie do Samotnej Góry. Dzięki jego odwadze i poświęceniu wyprawa zakończona zostaje sukcesem, a mały podróżnik może powrócić do domu.

Gandalf – nieśmiertelny bohater, który w powieści inicjuje wyprawę do Smoczej Góry. Towarzyszy podróżnikom do Mrocznej Puszczy, ratując jej członkom życie, nieraz wspierając swą mądrą radą. Powraca do wędrowców pod koniec wyprawy i bierze udział w bitwie pięciu armii u stóp Samotnej Góry.

Thorin Dębowa Tarcza – stoi na czele drużyny krasnoludów, jest potomkiem niegdysiejszego króla z Góry i spadkobiercą wielkiego skarbu. Pragnie odzyskać kosztowności zrabowane przed wielu laty przez smoka Smauga. Cechuje go powaga, majestat i odwaga. Po zabiciu potwora kieruje nim chciwość, jednak podczas bitwy pięciu armii przyłącza się do elfów i ludzi. Ginie jako bohater. Ma błękitny kaptur z długim srebrnym chwostem. Potrafi grać na złotej harfie

Dwalin (brat Balina, pojawia się u Bilba jako pierwszy, ma błękitną brodę i zielony kaptur Balin (brat Dwalina, nosi czerwony kaptur, gra na wiolonczeli, zaprzyjaźnia się z hobbitem), Kili i Fili (mają niebieskie kaptury, srebrne pasy i żółte brody), Dori, Ori, Oin, Nori oraz Gloin, Bifur i Bofor (są braćmi, grają na klarnecie, mają żółte kaptury), Bombur (najgrubszy z krasnoludów, gra na bębnie, podczas wyprawy przez Mroczną Puszczę wpada do rzeki zapomnienia i traci pamięć) - krasnoludy, uczestnicy wyprawy do Samotnej Góry, która miała na celu odzyskanie skarbu zrabowanego przez smoka Smauga. Krasnoludy są mniejsze od ludzi, ale większe od hobbitów. Ich głównym zajęciem jest wytwarzanie ozdób ze złota i klejnotów. Są także dobrymi wojownikami, co niejednokrotnie potwierdzili podczas wyprawy.

Elrond - półelf „miał rysy twarzy szlachetne i piękne jak władca elfów, był silny jak wojownik, mądry jak czarodziej, dostojny jak król krasnoludów, a łagodny jak pogoda latem”. Przewodzi elfom z Rivendell. Jest bardzo gościnny i chętnie przyjmuje strudzonych wędrowców ofiarowując im wszystko, czego potrzebują. Odczytuje krasnoludom napisy runiczne znajdujące się na mieczach zabranych z jaskini trollów oraz objaśnia im ich mapę, wskazującą tajemne wejście do Samotnej Góry.

William, Bert, Tom – olbrzymie trolle, które spotyka na swej drodze krasnoludy I hobbit. Kłócą się o pożywienie. Udaje im się złapać hobbita, a następnie krasnoludy. Dzięki podszeptą Gandalfa spierają się, którą ze zdobyczy zjeść pierwszą. Zastaje ich świt i zamieniają się w skały.

Wielki Goblin - przywódca goblinów, nienawidzi krasnoludów ze względu na niegdysiejszą wojnę z nimi toczoną, zamieszkuje podziemia i tunele Gór Mglistych. Decyduje o uwięzieniu krasnoludów. Ginie z rąk Gandalfa, za co jego współplemieńcy przyrzekają zemstę.

Gollum - ma łódź i pływa nią bezszelestnie po jeziorze, wiosłując swoimi wielkimi stopami zwieszonymi po obu jej stronach. Łowi ślepe ryby. Lubi także mięso goblinów, ale rzadko na nie poluje, ponieważ musi uważać, by te nie dowiedziały się o jego istnieniu. Gollum ma mieszkanie na skalistej wysepce pośrodku jeziora. Nie wiemy skąd się tam wziął. Jest cały czarny, ma wielkie, wybałuszone oczy. Ma także specyficzny sposób mówienia: syczy, powtarzając co chwilę glum, glum (od tego pochodzi jego imię). Posiada magiczny pierścień czyniący go niewidzialnym, jednak gubi go w mrokach podziemi. Zgubę odnajduje hobbit, z którym stworzenie gra w zadawanie i odgadywanie zagadek. Jest przebiegły, pragnie oszukać hobbita.

Wódz Orłów – przywódca ptaków, które pomagają członkom drużyny wydostać się z oblężenia przez gobliny i wargi. Żyje w górach. Na swych skrzydłach wraz z innymi orłami przenosi bohaterów w pobliże Samotnej Skały. Bierze także udział w bitwie pięciu armii, zrzucając z powietrza wielkie głazy we wrogów.

Beorn – tajemnicza postać mieszkająca niedaleko Mrocznej Puszczy w dębowym lesie. Potrafi zmieniać swą skórę w skórę niedźwiedzia, jest bardzo silny. Jest potomkiem dawnych ludzi, którzy zamieszkiwali lasy przed przybyciem smoków i goblinów. Opiekuje się zwierzętami leśnymi, które z wdzięczności służą w jego gospodarstwie, nie zabija ich ani nie spożywa ich mięsa. Nie przepada za przyjmowaniem gości, jest wobec nich podejrzliwy. Bierze udział w bitwie pięciu armii przechylając szalę zwycięstwa na korzyść ludzi, elfów i krasnoludów (zabija wodza goblinów – Bolga).
strona:   - 1 -  - 2 - 



  Dowiedz się więcej