Jesteś w: 2l.pl -> Kamienie na szaniec -> Kamienie na szaniec streszczenie

2l.pl / Kamienie na szaniec streszczenie

Autor: Redakcja 2l.pl     Data publikacji: 20.01.2006     Serwis chroniony prawem autorskim
SŁONECZNE DNI

Jak informuje autor, książka będzie opowiadaniem o Alku, Rudym, Zośce i kilku innych osobach oraz o latach 1939-1943 roku, o czasach bohaterstwa i grozy. W Warszawie zawiązało się harcerskie środowisko młodzieży, którzy wspólnie spędzali czas. Do „Buków” należeli między innymi Alek, Rudy i Zośka. W 1939 roku chłopcy zdali maturę i wyruszyli na beztroską wycieczkę w Beskidy Śląskie wraz ze swym nauczycielem „Zeusem”.


W BURZY I WE MGLE

Gdy wybuchła wojna chłopcy zdecydowali się walczyć z Niemcami zgodnie z zasadą, mówiącą, że: „Być zwyciężonym i nie ulec – to zwycięstwo”. Inspirację stanowiło dla nich odbity na powielaczu egzemplarz pisma „Polska Ludowa” organu Polskiej Ludowej Akcji Niepodległościowej. Harcerze początkowo zajęli się propagandą we współpracy z PLAN-em, a następnie za namową nauczyciela kolportowali nielegalną prasę. Oprócz tego imali się takich zajęć jak dawanie korepetycji, wstawianie okien, rąbanie drzewa czy praca w „fabryce marmolady”. Z czasem udało im się wejść w struktury Podziemia.

Od marca 1940 roku do czerwca przenosili grypsy w ramach pracy w komórce więziennej. W marcu następnego roku zaczęli brać udział w akcjach małego sabotażu, którą prowadziła organizacja „Wawer”. Miała ona na celu utrzymywać niezależną polską myśl wśród rodaków. Młodzi rozpoczęli czynna służbę dla Polski.

strona:    1    2    3  



  Dowiedz się więcej
Bibliografia „Kamieni na szaniec”
„Kamienie na szaniec” – najważniejsze cytaty
„Kamienie na szaniec” jako powieść o braterstwie i służbie
Motyw Warszawy w „Kamieniach na szaniec”
Motyw patriotyzmu w „Kamieniach na szaniec”
Dlaczego Alek, Rudy i Zośka potrafili „pięknie żyć i pięknie umierać” – rozprawka
Moralność i etyka w „Kamieniach na szaniec”
Tragizm pokolenia Alka, Zośki i Rudego
Rzeczywistość okupowanej Warszawy na przykładzie „Kamieni na szaniec”
Sposoby i cele walki z okupantem na przykładzie „Kamieni na szaniec”
Charakterystyka pozostałych bohaterów „Kamieni na szaniec”
Miejsce akcji w „Kamieniach na szaniec”
Czas akcji w „Kamieniach na szaniec”
Kompozycja „Kamieni na szaniec”
„Kamienie na szaniec” jako opowieść o bohaterstwie Polaków
„Kamienie na szaniec” – przynależność gatunkowa
Narracja „Kamieni na szaniec”
„Kamienie na szaniec” jako powieść uniwersalna
„Kamienie na szaniec” jako dokument
Portret hitlerowskich oprawców w „Kamieniach na szaniec”
Motyw dojrzewania w „Kamieniach na szaniec”
Motyw przyjaźni w „Kamieniach na szaniec”
Motyw szkoły w „Kamieniach na szaniec”
Motyw rodziny w „Kamieniach na szaniec”
Zośka – Tadeusz Zawadzki – charakterystyka
Rudy – Jan Bytnar – charakterystyka
Alek – Aleksy Dawidowski – charakterystyka
Charakterystyka harcerzy w „Kamieniach na szaniec”
Problematyka „Kamieni na szaniec”
Udział warszawskich harcerzy w II wojnie światowej
„Kamienie na szaniec” – interpretacja tytułu
Geneza „Kamieni na szaniec”
Aleksander Kamiński – notatka szkolna
Plan wydarzeń „Kamieni na szaniec”
Akcja w Celestynowie – streszczenie
Akcja pod Arsenałem – streszczenie
Akcje „małego sabotażu” – streszczenie
Organizacje podziemne w „Kamieniach na szaniec”
Kamienie na szaniec streszczenie