2l.pl Lektury Motywy literackie
Jesteś w: 2l.pl -> Kamienie na szaniec

2l.pl / Rzeczywistość okupowanej Warszawy na przykładzie „Kamieni na szaniec”

Autor: Jakub Ciczkowski     Data publikacji: 20.01.2006     Serwis chroniony prawem autorskim

We wrześniu 1939 roku, w trakcie trwania kampanii wrześniowej Niemcy dość szybko zajęli Warszawę. Wkrótce później zaczęli wprowadzać i umacniać swoje rządy poprzez tworzenie niemieckich urzędów i służb bezpieczeństwa. Na ulicach stolicy coraz więcej było żołnierzy w szarozielonych mundurach i zielonych policyjnych aut niemieckich.

Wkrótce rozpoczęły się także aresztowania i łapanki (jednym z pierwszych aresztowanych w październiku 1939 roku był ojciec alka, stracono go w Palmirach). Wzięci z łapanek ludzie byli więzieni, przewożeni do obozów koncentracyjnych bądź wysyłani na roboty przymusowe do Rzeszy. Na ulicach niemiecka policja często legitymizowała przechodniów, a podejrzanych zabierała na przesłuchania, mieszkańcy często posługiwali się sfałszowanymi dokumentami. Podczas przesłuchań (głównie w więzieniu na Pawiaku lub na alei Szucha) „badano więźniów” to znaczy poddawano ich torturom – bito i katowano ofiary, stosowano też przymus psychiczny. Pod tak silnym naciskiem ludzie czasem podpisywali nieprawdziwe oświadczenia. Aresztowaniom podlegali nie tylko podejrzani, ale także członkowie ich rodzin.


Ulice Warszawy wyludniały się wieczorem ponieważ wprowadzono godzinę policyjną, po której nikt nie mógł poruszać się po ulicach miasta. Ludność głodowała, ponieważ z żywności otrzymywanej na kartki nie sposób było przeżyć. Rozwinął się więc handel wymienny, pokątna sprzedaż, szmugiel. Prasa dzieliła się na dwa rodzaje – pierwszą stanowiły „gadzinówki”, czyli oficjalne pisma przesączone propagandą niemiecką oraz prasę podziemną kolportowaną nielegalnie. Mieszkańców Warszawy podtrzymywały na duchu akcje „małego sabotażu”, a następnie akcje dywersyjne, które świadczyły o tym, że Polska wciąż walczy.



  Dowiedz się więcej
Bibliografia „Kamieni na szaniec”
„Kamienie na szaniec” – najważniejsze cytaty
„Kamienie na szaniec” jako powieść o braterstwie i służbie
Motyw Warszawy w „Kamieniach na szaniec”
Motyw patriotyzmu w „Kamieniach na szaniec”
Dlaczego Alek, Rudy i Zośka potrafili „pięknie żyć i pięknie umierać” – rozprawka
Moralność i etyka w „Kamieniach na szaniec”
Tragizm pokolenia Alka, Zośki i Rudego
Rzeczywistość okupowanej Warszawy na przykładzie „Kamieni na szaniec”
Sposoby i cele walki z okupantem na przykładzie „Kamieni na szaniec”
Charakterystyka pozostałych bohaterów „Kamieni na szaniec”
Miejsce akcji w „Kamieniach na szaniec”
Czas akcji w „Kamieniach na szaniec”
Kompozycja „Kamieni na szaniec”
„Kamienie na szaniec” jako opowieść o bohaterstwie Polaków
„Kamienie na szaniec” – przynależność gatunkowa
Narracja „Kamieni na szaniec”
„Kamienie na szaniec” jako powieść uniwersalna
„Kamienie na szaniec” jako dokument
Portret hitlerowskich oprawców w „Kamieniach na szaniec”
Motyw dojrzewania w „Kamieniach na szaniec”
Motyw przyjaźni w „Kamieniach na szaniec”
Motyw szkoły w „Kamieniach na szaniec”
Motyw rodziny w „Kamieniach na szaniec”
Zośka – Tadeusz Zawadzki – charakterystyka
Rudy – Jan Bytnar – charakterystyka
Alek – Aleksy Dawidowski – charakterystyka
Charakterystyka harcerzy w „Kamieniach na szaniec”
Problematyka „Kamieni na szaniec”
Udział warszawskich harcerzy w II wojnie światowej
„Kamienie na szaniec” – interpretacja tytułu
Geneza „Kamieni na szaniec”
Aleksander Kamiński – notatka szkolna
Plan wydarzeń „Kamieni na szaniec”
Akcja w Celestynowie – streszczenie
Akcja pod Arsenałem – streszczenie
Akcje „małego sabotażu” – streszczenie
Organizacje podziemne w „Kamieniach na szaniec”
Kamienie na szaniec streszczenie