2l.pl Lektury Motywy literackie
Jesteś w: 2l.pl -> Kamienie na szaniec

2l.pl / Narracja „Kamieni na szaniec”

Autor: Jakub Ciczkowski     Data publikacji: 20.01.2006     Serwis chroniony prawem autorskim

Aleksander Kamiński w „Kamieniach na szaniec” zastosował narrację trzeci osobową. W pierwszych słowach autor zwraca się bezpośrednio do czytelnika: „Posłuchajcie opowiadania o Alku, Rudym, Zośce i kilku innych cudownych ludziach…”. Autor wprowadził dość rozwinięty komentarz narratora i połączył w ten sposób techniki reportażowe z narracją literacką.

Historia młodych harcerzy opowiedziana jest z zewnątrz świata przedstawionego. Czas opowiadania, zgodnie z rzeczywistością, jest przeszły. Jedynie podczas opisów konkretnych akcji narrator wprowadza czas teraźniejszy, by nadać tekstowi dynamikę, a czytelnika wprowadzić w samo sedno wydarzeń.


Krystyna Heska-Kwaśniewicz w książce „Braterstwo i służba : rzecz o pisarstwie Aleksandra Kamińskiego” tak scharakteryzowała narrację Kamińskiego: „Wspomniano wcześniej o istnieniu w »Kamieniach na szaniec« dwóch narratorów. Pierwszy pochodzi ze środowiska Szarych Szeregów, uczestniczy w opowiadanych wydarzeniach, mieszka w świecie, który wyłania się z jego relacji. Nie ma do faktów dystansu i jest w tekście prawie niewidoczny. Drugi narrator jest widoczny to świadek wydarzeń i ma do nich pewien dystans. Czasem komentuje je żartobliwie […], czasem z goryczą […].Obecność dwóch wspomnianych narratorów wytwarza swoistą dynamikę i urozmaicenie, aktywizuje czytelników i wyciska piętno na sferze językowej. - K. Heska-Kwaśniewicz: „Braterstwo i służba : rzecz o pisarstwie Aleksandra Kamińskiego”. Katowice 1998, s. 87.



  Dowiedz się więcej
Bibliografia „Kamieni na szaniec”
„Kamienie na szaniec” – najważniejsze cytaty
„Kamienie na szaniec” jako powieść o braterstwie i służbie
Motyw Warszawy w „Kamieniach na szaniec”
Motyw patriotyzmu w „Kamieniach na szaniec”
Dlaczego Alek, Rudy i Zośka potrafili „pięknie żyć i pięknie umierać” – rozprawka
Moralność i etyka w „Kamieniach na szaniec”
Tragizm pokolenia Alka, Zośki i Rudego
Rzeczywistość okupowanej Warszawy na przykładzie „Kamieni na szaniec”
Sposoby i cele walki z okupantem na przykładzie „Kamieni na szaniec”
Charakterystyka pozostałych bohaterów „Kamieni na szaniec”
Miejsce akcji w „Kamieniach na szaniec”
Czas akcji w „Kamieniach na szaniec”
Kompozycja „Kamieni na szaniec”
„Kamienie na szaniec” jako opowieść o bohaterstwie Polaków
„Kamienie na szaniec” – przynależność gatunkowa
Narracja „Kamieni na szaniec”
„Kamienie na szaniec” jako powieść uniwersalna
„Kamienie na szaniec” jako dokument
Portret hitlerowskich oprawców w „Kamieniach na szaniec”
Motyw dojrzewania w „Kamieniach na szaniec”
Motyw przyjaźni w „Kamieniach na szaniec”
Motyw szkoły w „Kamieniach na szaniec”
Motyw rodziny w „Kamieniach na szaniec”
Zośka – Tadeusz Zawadzki – charakterystyka
Rudy – Jan Bytnar – charakterystyka
Alek – Aleksy Dawidowski – charakterystyka
Charakterystyka harcerzy w „Kamieniach na szaniec”
Problematyka „Kamieni na szaniec”
Udział warszawskich harcerzy w II wojnie światowej
„Kamienie na szaniec” – interpretacja tytułu
Geneza „Kamieni na szaniec”
Aleksander Kamiński – notatka szkolna
Plan wydarzeń „Kamieni na szaniec”
Akcja w Celestynowie – streszczenie
Akcja pod Arsenałem – streszczenie
Akcje „małego sabotażu” – streszczenie
Organizacje podziemne w „Kamieniach na szaniec”
Kamienie na szaniec streszczenie