2l.pl Lektury Motywy literackie
Jesteś w: 2l.pl -> Kamienie na szaniec

2l.pl / Charakterystyka harcerzy w „Kamieniach na szaniec”

Autor: Jakub Ciczkowski     Data publikacji: 20.01.2006     Serwis chroniony prawem autorskim

Bohaterem zbiorowym „Kamieni na szaniec” jest patriotyczna młodzież Warszawy, skupiona przede wszystkim w organizacjach harcerskich. Harcerze to dojrzewający młodzieńcy, którzy w 1939 roku zdali maturę w Liceum im. Stefana Batorego. Pochodzą z dobrych rodzin, wychowani zostali w patriotycznym duchu, który dodatkowo wzmocnił aktywny udział w młodzieżowej organizacji.

Jeszcze przed wojną Rudy, Alek i Zośka, jak i inni członkowie drużyny „Buki” (w rzeczywistości drużyna nosiła nazwę „Pomarańczarnia”) uczyli się solidarności, współpracy, odpowiedzialności. Dzięki zajęciom zdobywali nowe sprawności. Uczyli się opanowania, wytrwałości i cierpliwości. Dzięki wspólnym wędrówkom i ćwiczeniom potrafili działać wspólnie, biorąc odpowiedzialność za innych. Cechowało ich także koleżeństwo. Wszystkie te zalety miały się wkrótce przydać podczas wojny w czasie wykonywania nieraz bardzo odpowiedzialnych zadań. O patriotyzmie młodych świadczy fakt, że po wybuchu wojny wspólnie postanowili brać udział w akcjach dywersyjnych.


Chociaż bohaterowie „Kamieni na szaniec” byli zwykłymi młodymi ludźmi, historia postawiła ich w tragicznej sytuacji. Decydując się na walkę z okupantem musieli wykorzystać całą zdobytą wiedzę, a także kształcić się dalej. Zachowując etyczne zasady wyniesione z harcerstwa, potrafili zachować trzeźwość umysłu, opanowanie i odwagę. Podczas wojny dbali także o własne rodziny, podejmując drobne prace zarobkowe.

Dzięki wyznawanym przez harcerzy ideałom, ich postawie po wybuchu wojny i poświęceniu dla dobra ojczyzny stali się ikonami dla wielu kolejnych pokoleń młodych ludzi.



  Dowiedz się więcej
Bibliografia „Kamieni na szaniec”
„Kamienie na szaniec” – najważniejsze cytaty
„Kamienie na szaniec” jako powieść o braterstwie i służbie
Motyw Warszawy w „Kamieniach na szaniec”
Motyw patriotyzmu w „Kamieniach na szaniec”
Dlaczego Alek, Rudy i Zośka potrafili „pięknie żyć i pięknie umierać” – rozprawka
Moralność i etyka w „Kamieniach na szaniec”
Tragizm pokolenia Alka, Zośki i Rudego
Rzeczywistość okupowanej Warszawy na przykładzie „Kamieni na szaniec”
Sposoby i cele walki z okupantem na przykładzie „Kamieni na szaniec”
Charakterystyka pozostałych bohaterów „Kamieni na szaniec”
Miejsce akcji w „Kamieniach na szaniec”
Czas akcji w „Kamieniach na szaniec”
Kompozycja „Kamieni na szaniec”
„Kamienie na szaniec” jako opowieść o bohaterstwie Polaków
„Kamienie na szaniec” – przynależność gatunkowa
Narracja „Kamieni na szaniec”
„Kamienie na szaniec” jako powieść uniwersalna
„Kamienie na szaniec” jako dokument
Portret hitlerowskich oprawców w „Kamieniach na szaniec”
Motyw dojrzewania w „Kamieniach na szaniec”
Motyw przyjaźni w „Kamieniach na szaniec”
Motyw szkoły w „Kamieniach na szaniec”
Motyw rodziny w „Kamieniach na szaniec”
Zośka – Tadeusz Zawadzki – charakterystyka
Rudy – Jan Bytnar – charakterystyka
Alek – Aleksy Dawidowski – charakterystyka
Charakterystyka harcerzy w „Kamieniach na szaniec”
Problematyka „Kamieni na szaniec”
Udział warszawskich harcerzy w II wojnie światowej
„Kamienie na szaniec” – interpretacja tytułu
Geneza „Kamieni na szaniec”
Aleksander Kamiński – notatka szkolna
Plan wydarzeń „Kamieni na szaniec”
Akcja w Celestynowie – streszczenie
Akcja pod Arsenałem – streszczenie
Akcje „małego sabotażu” – streszczenie
Organizacje podziemne w „Kamieniach na szaniec”
Kamienie na szaniec streszczenie