Jesteś w:
Biblia
„Lamentacje” to biblijne utwory o charakterze żałobnym. W sumie odnajdziemy pięć trenów, z których cztery mają po 22 wersy (rozpoczynają się od kolejnej litery alfabetu greckiego), mają więc podobną budowę i rytm. Głównym tematem jest żal po klęsce królestwa Judy podbitego przez Babilończyków w VI wieku p.n.e. Tradycja autorstwo trenów przypisywała Jeremiaszowi.
Narrator indywidualnie lub zbiorowo opłakuje utraconą niepodległość. Oprócz formy trenu w utworach występują elementy elegii, prośby, upomnienia, rozważań nad sensem cierpienia, nadziei ze strony Boga. Babilończycy zburzyli Jerozolimę i izraelską świątynię, przyczynili się też do upadku dynastii Dawida. Przyczyną upadku królestwa mają być ludzkie grzechy – jest to kara za nieprzestrzeganie boskiego prawa. Autor pragnie nawrócenia narodu, dzięki któremu możliwe będzie odbudowanie ojczyzny.
Pierwsze dwa utwory z tego cyklu opisują rozmiary klęski i wszechmoc Boga, który karze za odstępstwa. Krajobraz po inwazji jest przerażający – ulice są puste, panuje smutek, nędza i śmierć. Tren trzeci – „Skarga i pociecha” przekonuje, by zaufać Bogu i wzywa do zemsty na wrogach, zaś kolejny – „Poniżenie Jerozolimy” opisuje ogrom poniżenia miasta – głód prowadzący do kanibalizmu. Piąty tren przedstawia hańbę ludu Izraela i zawiera prośbę do Boga o nawrócenie Wyraża nadzieję na przełamanie bożego gniewu i odrodzenie. Odnowa ma się wiązać z moralną odnową narodu. Ogólne przesłanie zawiera się w przekonaniu, że to Bóg kieruje losami państw i narodów i każdy z ich członków musi się czuć odpowiedzialny za ogół.
„Lamentacje” w Biblii
Autor: Karolina Marlęga Serwis chroniony prawem autorskim„Lamentacje” to biblijne utwory o charakterze żałobnym. W sumie odnajdziemy pięć trenów, z których cztery mają po 22 wersy (rozpoczynają się od kolejnej litery alfabetu greckiego), mają więc podobną budowę i rytm. Głównym tematem jest żal po klęsce królestwa Judy podbitego przez Babilończyków w VI wieku p.n.e. Tradycja autorstwo trenów przypisywała Jeremiaszowi.
Narrator indywidualnie lub zbiorowo opłakuje utraconą niepodległość. Oprócz formy trenu w utworach występują elementy elegii, prośby, upomnienia, rozważań nad sensem cierpienia, nadziei ze strony Boga. Babilończycy zburzyli Jerozolimę i izraelską świątynię, przyczynili się też do upadku dynastii Dawida. Przyczyną upadku królestwa mają być ludzkie grzechy – jest to kara za nieprzestrzeganie boskiego prawa. Autor pragnie nawrócenia narodu, dzięki któremu możliwe będzie odbudowanie ojczyzny.
Pierwsze dwa utwory z tego cyklu opisują rozmiary klęski i wszechmoc Boga, który karze za odstępstwa. Krajobraz po inwazji jest przerażający – ulice są puste, panuje smutek, nędza i śmierć. Tren trzeci – „Skarga i pociecha” przekonuje, by zaufać Bogu i wzywa do zemsty na wrogach, zaś kolejny – „Poniżenie Jerozolimy” opisuje ogrom poniżenia miasta – głód prowadzący do kanibalizmu. Piąty tren przedstawia hańbę ludu Izraela i zawiera prośbę do Boga o nawrócenie Wyraża nadzieję na przełamanie bożego gniewu i odrodzenie. Odnowa ma się wiązać z moralną odnową narodu. Ogólne przesłanie zawiera się w przekonaniu, że to Bóg kieruje losami państw i narodów i każdy z ich członków musi się czuć odpowiedzialny za ogół.