Jesteś w:
Pan Tadeusz
16. jest nowożytną realizacją zasad słowiańskiej epopei, co potwierdzają słowa Kazimierza Wyki, przytoczone w jednym z opracowań dzieła przez Urszulę Lementowicz:
„Odchodzi od mitologicznej czy baśniowej cudowności na rzecz tej o proweniencji ludowej, zakorzenionej w stosunku bohaterów do przyrody i w ten sposób nawiązuje do epopei słowiańskiej i związanej z nią wyobraźni ludowej. [...] w świetle konstrukcji artystycznej Pana Tadeusza w świetle stosunku tego poematu do rzeczywistego podłoża historycznego [...], w świetle wreszcie poszukiwań myślowej istoty epickiej cudowności, [...] odpowiedzi na temat epickości Pana Tadeusza nie można znaleźć w reminiscencjach klasycznych. To był tylko naskórek starego. [...] Tętno nowego, tętno epopei związanej z doświadczeniem historycznym ludów słowiańskich, którego przykładowy wzór dostrzegał twórca we własnym przeżyciu roku 1812 i w ludowej o nim pamięci”.
strona: - 1 - - 2 -
„Pan Tadeusz” jako przykład epopei
Autor: Karolina Marlęga Serwis chroniony prawem autorskim16. jest nowożytną realizacją zasad słowiańskiej epopei, co potwierdzają słowa Kazimierza Wyki, przytoczone w jednym z opracowań dzieła przez Urszulę Lementowicz:
„Odchodzi od mitologicznej czy baśniowej cudowności na rzecz tej o proweniencji ludowej, zakorzenionej w stosunku bohaterów do przyrody i w ten sposób nawiązuje do epopei słowiańskiej i związanej z nią wyobraźni ludowej. [...] w świetle konstrukcji artystycznej Pana Tadeusza w świetle stosunku tego poematu do rzeczywistego podłoża historycznego [...], w świetle wreszcie poszukiwań myślowej istoty epickiej cudowności, [...] odpowiedzi na temat epickości Pana Tadeusza nie można znaleźć w reminiscencjach klasycznych. To był tylko naskórek starego. [...] Tętno nowego, tętno epopei związanej z doświadczeniem historycznym ludów słowiańskich, którego przykładowy wzór dostrzegał twórca we własnym przeżyciu roku 1812 i w ludowej o nim pamięci”.
strona: - 1 - - 2 -