Jesteś w: Syzyfowe prace

Szczegółowy plan wydarzeń Syzyfowych prac

Autor: Karolina Marlęga     Serwis chroniony prawem autorskim


  • wprowadzenie systemu donosicielstwa i szpiegowania uczniów nawet na stancjach.


  • 11. Obecność Marcina na przedstawieniu teatru rosyjskiego i początek zaangażowania w kole rusofilskim:
    • klasowy bojkot propozycji dyrekcji na temat przedstawienia przyjezdnego teatru z Rosji,

    • upór Marcina w rozmowie z radcą Somonowiczem i panią Przepiórkowską,
    • zachwyt nauczycieli oraz rosyjskich dam spowodowany obecnością Borowicza na widowni,
    • przychylność i opiekuńczość inspektora Zabielskiego wobec Marcina,
    • zbieranie się koła rusofilskiego u Zabielskiego w domu.


    12. Historia Andrzeja Radka:
    • smutne dzieciństwo chłopskiego syna w Pajęczynie Dolnym,
    • „ukaranie” wiejskiego urwisa, Jędrka Radka, przez szlacheckiego korepetytora, Paluszkiewicza „Kawkę”,
    • zafascynowanie chłopca nauką i bezinteresowna opieka nauczyciela nad chłonącym wiedzę i pracowitym Radkiem,
    • wyjazd Jędrka do szkoły w Pyrzogłowach wraz z protektorem i wychowawcą, Paluszkiewiczem,
    • śmierć opiekuna i początki zarabiania korepetycjami przez Andrzeja,
    • udanie się w pieszą drogę do gimnazjum, do Klerykowa, po uzyskaniu przez chłopca patentu,
    • spotkanie chytrego chłopa i wielkodusznego szlachcica na drodze do Klerykowa,
    • otrzymanie przez Radka posady korepetytora Władzia Płoniewicza,
    • znoszenie dokuczliwych uwag na temat pochodzenia, wyglądu i zwyczajów Radka,
    • wszczęcie bójki w klasie,
    • ukaranie chłopca wyrzuceniem ze szkoły przez dyrektora gimnazjum,
    • wstawienie się za Radkiem Marcina Borowicza u protektora Zabielskiego,
    • powrót Andrzeja do grona gimnazjalistów i początek przyjaźni z Marcinem.


    13. Podział klasy Borowicza na „literatów” oraz „wolnopróżniaków”:
    • spotkania koła „literatów” u inspektora Zabielskiego,
    • niechlubne metody „nauki” „wolnopróżniaków”,
    • lektura History of civilisation in England Henryka Tomasza Buckle "a w środowisku siódmoklasistów zainteresowanych literaturą i utworzenie się filozofujących podgrup: „materialistów”, „metafizyków”, „idealistów”, „pomidorowców” (ortodoksyjnych katolików).


    14. Buntownicza obrona katolicyzmu przez Tomasza Waleckiego „Figę” na lekcji historii:
    • wykład profesora Kostriulewa na temat jezuickich klasztorów żeńskich na terenach dawnej Polski,

    • odezwa „Figi” w sprawie odczytu nauczyciela – niezgoda na zakłamanie historii i szkalowanie Kościoła katolickiego,
    • wezwanie dyrektora gimnazjum na pomoc w rozstrzygnięciu sprawy,
    • ujawnienie prawdy o niekonsultowaniu się Waleckiego z klasą – samotny głos Marcina Borowicza,
    • ukaranie „Figi”, rzucającego nienawistne spojrzenia ku Borowiczowi.


    15. Rozpoczynająca patriotyczny ferment recytacja Reduty Ordona przez nowego ucznia, Bernarda Zygiera:
    • pojawienie się w klasie siódmej nowego ucznia z Warszawy,
    • domysły na temat przyczyn wydalenia Zygiera ze szkoły i ostrożność w relacjach z nadzorowanym i wywyższającym się kolegą,
    • rozmowa profesora Sztettera z Zygierem i prośba o recytację jakiegoś polskiego utworu,
    • niezwykle patetyczna i wzruszająca chwila deklamacji Reduty Ordona przez Zygiera,
    • początek świadomości narodowej wśród uczniów.


    16. Spotkania zbuntowanych przeciw rusyfikacji gimnazjalistów „na górce”:
    • zorganizowanie osobnego pomieszczenia w Starym Browarze przez Mariana Gontalę,
    • tajne spotkania coraz szerszej grupy gimnazjalistów w celu czytania zakazanych lektur literatury polskiej i światowej,
    • przemiana Marcina Borowicza pod wpływem głównie lektury Mickiewicza i rozmów o historii Polski z Zygierem.


    17. Zemsta Marcina na inspektorze Majewskim: