Jesteś w:
Dziady
Mesjanistyczna koncepcja Adama Mickiewicza, obecna w III części „Dziadów” zamyka się w haśle „Polska Chrystusem narodów”, obecnym w Scenie V „Widzenie Księdza Piotra”.
Myśl autora zostaje podjęta w intymnej rozmowie Bernardyna z Bogiem, podczas której Stwórca ukazuje księdzu losy Polski w sposób analogiczny do losów Mesjasza. Scena ukazuje podobieństwo między Chrystusem na naszą Ojczyzną. Ona także stała się ofiarą męczeństwa, została skazana na niezawinione cierpienie.
Tak samo jak Jezus, tak wielu Polaków przeszło drogę krzyżową z rodzinnego domu do więzienia, a potem na Syberię. W wyniku utraty niepodległości (ukazanej niczym ukrzyżowanie) naród poniósł największą klęskę – zmarł. Na szczęście – niczym Chrystus – zmartwychwstanie, gdy przyjdzie odpowiedni czas.
Hasło „Polska Chrystusem narodów” przynosi optymistyczny wydźwięk. Mickiewicz daje nadzieję na odrodzenie, próbuje także wyjaśnić sens cierpienia.
„Polska Chrystusem narodów” – wyjaśnij koncepcję Mickiewicza
Autor: Karolina Marlęga Serwis chroniony prawem autorskimMesjanistyczna koncepcja Adama Mickiewicza, obecna w III części „Dziadów” zamyka się w haśle „Polska Chrystusem narodów”, obecnym w Scenie V „Widzenie Księdza Piotra”.
Myśl autora zostaje podjęta w intymnej rozmowie Bernardyna z Bogiem, podczas której Stwórca ukazuje księdzu losy Polski w sposób analogiczny do losów Mesjasza. Scena ukazuje podobieństwo między Chrystusem na naszą Ojczyzną. Ona także stała się ofiarą męczeństwa, została skazana na niezawinione cierpienie.
Tak samo jak Jezus, tak wielu Polaków przeszło drogę krzyżową z rodzinnego domu do więzienia, a potem na Syberię. W wyniku utraty niepodległości (ukazanej niczym ukrzyżowanie) naród poniósł największą klęskę – zmarł. Na szczęście – niczym Chrystus – zmartwychwstanie, gdy przyjdzie odpowiedni czas.
Hasło „Polska Chrystusem narodów” przynosi optymistyczny wydźwięk. Mickiewicz daje nadzieję na odrodzenie, próbuje także wyjaśnić sens cierpienia.